Je relatie en je smartphone - Tijd voor elkaar Skip to content
Telefoon-en-relatie

Je relatie en je smartphone

7 Tips om je relatie met je partner én je smartphone gezond te houden.

Een op vijf Nederlanders heeft minder vaak seks met partner door Netflix’ bleek onlangs uit onderzoek van PanelWizard. Tevens blijkt dat smartphones bij 23% van de 1.110 deelnemers een negatieve invloed heeft op hun relatie in het algemeen. Hoe zit het met jouw relatie met je smartphone?

Dat het zogenaamde ‘phubbing’ (eindeloos op je telefoon scrollen in het bijzijn van anderen) voor strubbelingen kan zorgen, herken je misschien zelf ook wel. Maar hoe houd je je relatie leuk zónder je telefoon de deur uit te hoeven doen? Met deze 7 tips houd je je relatie met je smartphone én je partner goed.

1. Houd smartphones uit de slaapkamer

Als je je smartphone niet mee naar bed neemt, is er ook geen verleiding om ernaar te kijken. Mocht je partner daar geen trek in hebben, probeer dan een manier te vinden waar je samen blij mee bent.

Bepaal bijvoorbeeld een vast tijdstip waarop jullie allebei je telefoon uitzetten of op vliegtuigmodus.

Een goede regel kan ook zijn om eerst wat tegen elkaar te zeggen voordat je je telefoon weer aanzet in de morgen.

2. Koop een wekker

Dit klinkt misschien ouderwets, maar met een wekker in je slaapkamer zorg je ervoor dat je telefoon niet het laatste is wat je voor het slapengaan ziet en niet het eerste wat je ziet bij het opstaan.

3. Ga op stap zonder smartphone

Probeer vaker eens een uur, een middag of zelfs een hele dag samen op stap te gaan zonder smartphone. Begin met een wandeling en bouw het verder uit.

4. Luister actief naar je partner

Misschien ben je het wel verleerd om actief naar de ander te luisteren. Je kunt jezelf daar gewoon in trainen. Als je een met elkaar praat, leg dan doelbewust je telefoon neer. Spreek af om hem niet op te pakken totdat jullie klaar zijn met praten.

5. Maak vaste telefoon-vrije momenten

Maak van maaltijden en date nights smartphone-vrije momenten. Als een telefoon op z’n kop op tafel ligt, leidt hij alsnog af. Laadt bijvoorbeeld je smartphone tijdens het eten op in de keuken of op een andere plek.

Zorg dat je na het vrijen niet direct naar je telefoon grijpt, maar nog even knuffelt en praat.

6. Schakel je mailnotificaties voor je (werk)mail uit

Zet je mailnotificaties uit op een afgesproken tijdstip – of zelfs helemaal. Als dat niet kan vanwege je werk, probeer dan op z’n minst een dag in de week op gezette tijden je mail te checken.

7. Probeer eens een telefoon-vrij weekend

Echt. Wanneer was je een weekend lang offline? Het kan heel spannend klinken, dus ook hier kun je het langzaam opbouwen.

Begin eens met een zondag zonder telefoon, bijvoorbeeld. Zelfs korte periodes zonder technologie kunnen een groot verschil maken in hoe je je verhoudt tot de ander.

Wil je meer weten over jouw relatie met je smartphone? Lees dan eens ‘Ik maak het uit’ (How to Break Up With Your Phone) waarin je in 30 dagen leert om weer een gezonde relatie met je telefoon te krijgen.

Wat is jouw gouden tip voor een betere relatie met je smartphone en je partner? Laat het weten via Facebook en Instagram.


Scroll To Top